Thursday, August 12, 2010

LuAhaN SeOraNg NeLAyaN...

Assalamualaikum..
pada hari sabtu minggu lepas aku outing lagi dengan maya..
dan ketika aku snap2..
aku terjumpe seorang nelayan yang sedang melabuh kan perahunya untuk membetulkan jala nya..
lalu aku pun meminta izin untuk mengambil gambar pak cik tersebut..
di kala umurnye yang sesenja waktu itu..
selepas beberapa snap..
pakcik duduk disebelah aku dan bertanye aku keje mane buat ape kat terengganu..
dan selepas aku terangkan aku keja semua..
akhirnye die membuka cerita nya.
kisah yang agak meyayat hati..
ketika itu pakcik itu seolah-olah ingin mengalirkan air mata.
dan aku hanya mendengar..
die maluahkan rase kecil hati dan terasa yang teramat sangat dengan sikap anak nya..
anaknya yang awal 20-an..
yang die harap dapat mengubah nasib keluarga dengan kepandai yang die miliki, tetapi akhirnya
rosak akibat pengaruh kawan-kawan..
anaknya yang dulu seorang pelajar yang pintar, akhirnya jadi malas belajar..
dan memberontak meminta motosikal walaupun dia tahu bapenya itu tidak mampu..
tetapi disebabkan sayang seorang bapa kepada anaknya..
bapanya berhempas pulas mencari duit untuk menunaikan permintaan anak..
dan akhirnya selepas mendapat motosikal, segala pelajaran dilupakan dan sekarang bapanya menggelar anaknya MAT REM-IT.. ini la yang berlaku akibat pengaruh kawan-kawan..
aku tidak paham bagaimane seorang anak tidak dapat melihat kepayahan seorang bapa.
aku berdoa agak aku tidak hanyut seperti itu.. 
dan 
semoga aku dapat membalas jasa ibubapa aku selagi mereka masih ade..
aku juga berharap agar semua anak didunia ini menghargai cebis-cebis hayat ibubapa yang masih ade 
sebelum kita menyesal tidak dapat membahagiakan mereka..
insyaallah..
"Datangnya keredhaan Allah swt, apabila ibubapa nya redha kepadanya.."
sama-sama la kita renungkan..
ni adelah pic yang aku snap..

WAJAH SEORANG BAPA

Lokasi : Palong batu burok, terengganu


 
 ni la wajah seorang nelayan @ bapa yang sangguh bersusah payah untuk anak nya..
bekerja sehingga senja..
terima kasih pak cik sebab bagi saya snap gambar pakcik..
dan terima kasih sebab mengingatkan sy kepada kepayahan ibu bapa sy membesarkan sy..

~arios~

3 comments:

  1. sedihnyeeeeee

    mmg da byk anak derhaka cmni skrg..
    sama2 la bdoa agar kite x tgolong dlm golongan tu..huhuhu

    ReplyDelete
  2. hallo2 encik adam.
    bila mau update blog.heheh :P

    encik adam, letak la shoutboz.
    ssh mau tggl jejak maaaaaa

    ReplyDelete
  3. urm nak buat mcm mane. kdg2 anak xsedar yg dorg dah melukakan hati ibubapa secara xsengaja...
    sory cute.. sy baru balik dr KL so xsempt nak update.. nanti sy update pic kat KL lak k..
    insyaallah nanti sy letak shoutbox 2 k.. hehe thanks singgah...

    ReplyDelete